Tango spelen en dansen

tango 04 augustus 2011

Tango vakantie in Frankrijk

Spelen
Heb je je instrument al eens gebruikt als percussie-instrument? Hartstochtelijk lyrische lijnen geprobeerd afgewisseld met een vurig ritmisch staccato? In de cursus tango-spelen komt het allemaal aan bod. Leer nieuwe technieken als tambór, chicharra, arrastreen, typische stuwende tangoritmes als de yumba en de canyengue. Een bloemlezing uit het tangorepertoire – van de ruige beginperiode aan het eind van de 19e eeuw tot aan de populaire moderne tango van Astor Piazzolla – vormt de basis van de cursus. Na een ochtendprogramma, waarin onder andere de partijen worden ingestudeerd en alle instrumentalisten les krijgen van hun eigen docent, zullen in het middagprogramma de verschillende tango-spelers (gitaar, bandoneón, accordeon,viool, cello, altviool en contrabas) samenkomen voor de gezamenlijke repetitie van het tango-orkest. Daarna wordt de groep opgesplitst in kleinere ensembles.

Dansen
Ben je al een jaartje op les en vind je het nog altijd zo boeiend dat je er in de vakantie meer mee zou willen doen? Ben je al veel langer bezig en heb je zin in een uitgebreide ’tango-stage’ op een inspirerende locatie? Benieuwd naar de connectie tussen de tangomuziek en de dans?

Klik hier om je aan te melden. 

tango10 augustus 2012

Deze week start op zaterdag 15 augustus en eindigt op 22 augustus 2015.
De eerste lesdag is op zondag de 16e, de laatste op vrijdag de 21e.

De dagindeling

Muziek Dans
9.00 Ontbijt
10.00 Deelrepetities beginners/halfgevorderden 10.00 Dans: bewegingsaspecten van tango
11.30 Pauze 11.30 Pauze
12.00 Deelrepetities (half)gevorderden 12.00 Dansles: groep 1
13.30 Lunch
14.30 Tango-orkest Pauze
15.30 Pauze 15.30 Dansles: groep 2
15.45 Ensembles
16.45 Pauze 16.30 Pauze
17.00 Tangodans: muziekrelaties
18.00 Tangodans beginners
19.00 Einde
20.00 Avondeten
22.00 Milonga

Je mag aan alles meedoen, maar niets moet! Wij raden je wel aan de eerste dag aan zoveel mogelijk mee te doen. Je leert zo iedereen kennen en je kunt daarna beter kiezen welke les(sen) bij je past.

Wil je iemand meenemen die niet meedoet? Dat kan, er is een speciaal tarief voor ‘aanhang’.

tango 05 augustus 2010-4Het programma: muziek
Het spelen van de Argentijnse tango betekent dat je een vleugje Napolitaanse romantiek mengt met een opzwepende Poolse wals, een kokette Franse musette met een losheupig Cubaans ritme. Met andere woorden: tango is een samensmelting van veel verschillende muzikale genres.
Tango bestaat uit drie verschillende basisritmes: de tango (4/4), de wals (3/4) en de milonga (2/4). Deze ritmes zijn te af te leiden uit bovenstaande genres, maar hebben een geheel eigen interpretatie gekregen. Tijdens de tangoweek leer je die spelenderwijs herkennen en toepassen in de groepslessen en bij de ensembles.

Iedere ochtend vanaf 10.00 uur repeteren alle instrumenten (gitaar, bandoneón, accordeon, viool, cello, altviool en contrabas) apart in deelrepetities, gesplitst naar de verschillende niveaus van de spelers. ‘s Middags repeteren alle instrumenten gezamenlijk: eerst in het tango-orkest en daarna in kleinere ensembles.
Verder naar beneden vind je meer informatie over de muzieklessen.

Het programma: dans
Voor de dansers begint de dag met een tangoles voor de hele groep waarin we inzoomen op een aantal bewegingsaspecten van de tango. Deze eerste les vormt de basis voor de tweede tangoles van de dag waarin deze bewegingsaspecten verder uitgewerkt worden. De tweede les gaat door in twee halve groepen. In de derde tangoles ligt de nadruk op werken met muziek als inspiratie voor de dans. De docenten muziek en dans gaan in deze les een nauwere samenwerking aan.
Wie nog niet eerder tango leerde dansen, kan terecht in de dansles voor beginners. Aansluitend volgt de avondmilonga (tangosalon) waar de muziekdocenten regelmatig zorgen voor live muziek!

Bewegingsaspecten van tango    
Elke ochtend kun je starten met een tangoles waarin de nadruk ligt op verschillende bewegingsaspecten uit de tango: connectie, balans en ontspanning. Ook komt dagelijks aan de orde: lopen en torsie. Kortom, allemaal elementen die gebruikt worden bij de creatie van een tango. We zoomen in op een aantal aspecten van de tangodans, zodat je je kennis meer kunt verdiepen.
Deze eerste les vormt de basis voor de tweede tangoles van de dag waarin we de bewegingsaspecten verder uitwerken.

Docenten: Nicolas Surra Spadea en Astrid Cerpentier
Maximaal 14 paren

Tangoles groep 1 en 2 (deelgroepen)
In deze lessen leggen we niet alleen de nadruk op het ‘wat’, maar vooral ook op het ‘hoe’ van de tangobewegingen die we verder gaan uitdiepen. De bedoeling is om met de toepassing van de verschillende bewegingsaspecten in verschillende tangovormen je bewegingsvrijheid én contact te vergroten om zo tot meer dansexpressie te komen.
Wat we ook als onderwerpen naar voren schuiven, het wordt in ieder geval speels, intens en expressief met de nodige aandacht voor het dansen en hierbij wordt een stukje humor niet vergeten!
De docenten delen – in samenspraak met jou – de groep in twee deelgroepen zodat in de les intensiever gewerkt kan worden.

Voor dansers met minimaal 1 jaar tango-ervaring en voor dansers met minimaal 3 jaar tango-ervaring.

Docenten: Nicolas Surra Spadea en Astrid Cerpentier
Maximaal 8 paren

Tangodans: muziekrelaties
Aangezien we de kans krijgen deze tangodanslessen in te bedden in een omgeving met muzikanten, ligt het voor de hand dat we tijdens deze vakantie veel aandacht zullen besteden aan het muzikale aspect. Elke beweging die we inzetten wordt immers geboren uit muziek. De muziek geeft ons vrijheid, geeft ons mogelijkheden, en tegelijk vragen we van de muziek ons te leiden. Dit is een aspect waaraan doorgaans weinig aandacht wordt besteed in wekelijkse lessen. In deze context grijpen wij dit met beide handen aan!

Voor deze les werken de docenten muziek en dans nauwer samen en zullen ze de dansers inleiden in de muzikale aspecten en tangoritmes als inspiratiebron voor de dans. De docenten dans werken dit samen met de dansers uit.

Docenten: docenten muziek en docenten dans
Voor de hele groep

Tangodansles voor beginners
In de beginnerslessen leren we je de basis om tango te dansen aan: samen stappen, creëren, een verhaal maken, samen dansen. We leren aan hoe je kunt leiden, hoe je kunt volgen, hoe je vanuit elk van deze rollen invloed uitoefent op de ander. Met name deze module richt zich specifiek op de muzikanten van de vakantie en op de dansers die het begin nog eens willen meemaken: een oriëntatie op de dans de tango, elke keer weer nieuw en verfrissend!

Voor iedereen
Docenten: Nicolas Surra Spadea en Astrid Cerpentier

Milonga
Op het tijdstip voor de milonga, 22.00 uur, kun je voor jezelf nog eens lekker dansen op onze dansvloer. En de muziekdocenten zorgen regelmatig voor live muziek!

Klik hier om je aan te melden. 

Bandoneón/accordeon
Tango: dat zijn vaak brede lyrische melodieën boven superstrakke ritmiek. Toch worden voor dat ritme zelden of nooit slagwerkinstrumenten gebruikt. Alle instrumenten spelen ritme, maar verantwoordelijk voor dat ritmische karakter van de tango is de bandoneón.
In de beginperiode van de tango bestonden de ensembles nog uit gitaar en fluit of viool. Lichte instrumenten waar je snel mee kon vluchten als er weer eens een knokpartij uitbrak. Begin 20e eeuw doet de bandoneón zijn intrede. Het instrument komt bij toeval via matrozen in de havenstad Buenos Aires terecht en hoewel de vele Italiaanse immigranten die in de stad woonden zeker accordeons bij zich hadden, is het toch de bandoneón die het karakter van de stijl definitief verandert. De stijl wordt ritmischer en feller, zoals we hem nu nog kennen. Als de tango vanaf de jaren ’10 zich gaat verspreiden over de wereld (denk bijvoorbeeld aan Europa, Japan) neemt de accordeon het vaak weer over van de bandoneón.

tango 05 augustus 2010De bandoneón- en accordeonles
Hoe speel je ritmisch op je accordeon en/of bandoneón? Zo fel staccato maar toch swingend? Het samenspel tussen de balg en je vingers is de essentie. Dat is waar we ons in deze week mee bezig gaan houden. Maar ook: hoe speel je die lyrische melodielijnen? Een tipje van de sluier lichten we op; niet door keurig die noten te spelen die voor je neus staan. Daar is meer voor nodig, passie en lef bijvoorbeeld.
Tijdens het ochtendprogramma werken we aan de tangotechnieken en studeren we onder andere de partijen in die we ‘s middags gaan spelen.
Er zijn ‘s ochtends 2 lessen van 1,5 uur; één voor beginners/halfgevorderden en één voor (half)gevorderden. Aan de hand van het inschrijfformulier en de kennismaking ter plaatse word je ingedeeld bij de les die zo goed mogelijk bij je past.

Niveau: noten kunnen lezen, enkele jaren les tot zeer gevorderd
Docent: Gerardo Agnese

tango 05 augustus 2010-8Gitaar
Tijdens de gitaarlessen maak je, aan de hand van samenspel, kennis met een aantal basisvaardigheden die typerend zijn voor de gitaar in de tango. Als gitarist heb je vaak een begeleidende rol in dit genre. Tijdens deze week maak je dan ook kennis met de basisritmes van de tango die bestaan uit; tango(4/4), wals (3/4) en milonga (2/4). Het gaan om begeleiden met verschillende ritmische patronen en jazzy akkoorden. Daarnaast speel je ook mooie melodieën uit het tangorepertoire en is er plek voor een fraaie solo.

Tijdens het ochtendprogramma werken we aan de tangotechnieken en studeren we onder andere de partijen in die we ‘s middags gaan spelen.
Er zijn ‘s ochtends 2 lessen van 1,5 uur; één voor beginners/halfgevorderden en één voor (half)gevorderden. Aan de hand van het inschrijfformulier en de kennismaking ter plaatse word je ingedeeld bij de les die zo goed mogelijk bij je past.

Niveau: Minimaal 1 jaar les tot zeer gevorderd. Noten kunnen lezen is niet noodzakelijk.

Docent: Kay Sleking

Strijkers
tango 02 augustus 2011
Heb je je viool, altviool of cello al eens gebruikt als percussie-instrument? Hartstochtelijk lyrische lijnen binnen een één streek proberen af te wisselen met een vurig ritmisch staccato? In de cursus tangospelen komt het allemaal aan bod. Leer nieuwe technieken als tambór en chicharra en typische stuwende tangoritmes, zoals de yumba en de canyengue. Een bloemlezing uit het tangorepertoire – van de ruige beginperiode aan het eind van de 19e eeuw tot aan de populaire moderne tango van Astor Piazzolla – vormt de basis van de cursus. Na een ochtendprogramma, waarin de partijen worden ingestudeerd en strijkers les krijgen van violiste Sophie de Rijk, zullen in het middagprogramma de verschillende tango-instrumentalisten samenkomen voor een gezamenlijke repetitie onder leiding van de tangodocenten. Daarna wordt de groep opgesplitst in kleinere ensembles.

Inhoud strijkerslessen 
In het ochtendprogramma zullen de strijkers groepsgewijs ingewijd worden in de kneepjes van het tangospel. Speciale streektechnieken als het staccato aan de slof, maar ook allerlei typische tango-effecten als chicharra en tambór zullen aan bod komen. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan ritmische patronen, timing en interpretatie, soms aan de hand van geluidsfragmenten of beeldmateriaal. Tijdens deze ochtenduren worden tevens – gezamenlijk of in kleine groepjes – de partijen voor de middagsessie ingestudeerd.
Er zijn ‘s ochtends 2 lessen van 1,5 uur; één voor beginners/halfgevorderden en één voor (half)gevorderden. Aan de hand van het inschrijfformulier en de kennismaking ter plaatse word je ingedeeld bij de les die zo goed mogelijk bij je past.

Niveau 
De arrangementen zijn zo gemaakt dat strijkers van verschillende niveaus kunnen samenspelen. Voor viool en altviool is het aan te bevelen dat je tenminste de 1e en de 3e positie beheerst en vibrato kunt spelen. Voor cello zijn de eerste 4 posities gewenst. Streektechnieken als legato, staccato en spiccato zijn een minimale vereiste, net als noten kunnen lezen.

Docent: Kay Sleking en Gerardo Agnese

tango 05 augustus 2010-2Samen spelen in de middagsessie
Argentijnse tango kun je solo spelen, maar het is bij uitstek muziek om samen te spelen. Elk instrument krijgt binnen het ensemble de ruimte om te begeleiden en om de melodie te spelen aan de hand van arrangementen die gemaakt worden door de docenten. Onder leiding van een van de tangodocenten zullen in de middagsessie de verschillende deelnemersgroepen samen een tango-orkest gaan vormen. De partijen die in de ochtendsessie zijn voorbereid, zijn deel van een groter, organisch geheel. Samen met de docent(en) vormen de cursisten de typische tangoklank in al zijn facetten. Na deze orkestrepetitie vormen we kleinere ensembles. Er wordt geput uit een repertoire van verschillende stijlen uit de tangogeschiedenis. De samenstelling van de kleinere ensembles gebeurt op speelniveau.

Tango-orkest
Het tango-orkest is bedoeld voor iedereen die daaraan mee wil doen. Aangezien je met velen bent is de klankkleur weer heel anders dan wanneer je met z’n drieën of vieren in een ensemble speelt. In een ensemble ben je misschien de enige die een bepaalde partij speelt, maar in het orkest speel je soms dezelfde partij als je buurman/vrouw. Dit geeft een mooie volle klank.
De arrangementen voor de ensembles en het tango-orkest zijn zo gemaakt dat je altijd mee kunt komen. Mocht een partij te moeilijk of te makkelijk zijn, dan kunnen we daar altijd wat aan veranderen.

Ensembles
Deze ensembles worden gevormd op speelniveau. Je krijgt speciaal gearrangeerde muziek van de docenten die rondlopen om ieder groepje te ondersteunen bij het instuderen van de verschillende stukken.

Klik hier om je aan te melden. 

Het repertoire
Argentijnse tango onderscheidt zich grofweg in drie stijlen: Guardia Vieja (De oude garde), Guardia Nueva (De nieuwe garde) en Tango Nuevo (Nieuwe tango).

Guardia Vieja is de beginperiode van de tango, ongeveer 1890 – 1935. Deze periode is interessant, omdat toen de basis is gelegd voor de verdere ontwikkeling van de stijl. Kenmerkend aan deze periode zijn de kleine ensembles met gitaar als begeleidend instrument voor de viool, fluit of zang. Langzamerhand ontstaan er grotere ensembles variërend van 2 tot 4 gitaren met zang of viool. De bandoneón doet zijn intrede later, maar is dan ook wel binnen korte tijd ‘de stem van de tango’.
Enkele bekende stukken uit deze periode zijn El Choclo & La Cumparsita.

Guardia Nueva is een periode waarin een grote stap voorwaarts werd gedaan ten opzichte van composities en arrangementen. Onderdeel van de Guardia Nueva was de Epoca D’oro (De Gouden Periode 1935-1952). In deze periode ontstonden verschillende grote tango-orkesten die elk hun eigen stijl hadden. Enkele voorbeelden hiervan zijn de orkesten van Anibal Troilo, Osvaldo Pugliese en Carlos Di Sarli. Naast de grote orkesten bleven de kleinere ensembles zich verder ontwikkelen.
Titels van stukken uit deze periode zijn bijvoorbeeld de tango ‘Nada’, de wals ‘Bajo un cielo de estrellas’ of de milonga ‘Te vas milonga’.

Tango Nuevo volgt op de Guardia Nueva en gaat nog een stap verder. Een belangrijk musicus uit deze periode is Astor Piazzolla, die met zijn vernieuwende composities doordrong in zowel de klassieke muziekwereld als in de jazzwereld.
De prachtige milonga ‘Jacintho Chiclana’ of de wals ‘Chiquelin de Bachin’ zijn voorbeelden van stukken in deze stijl.